سلامتی و سرگرمی

سرگرمی و ارتقا سلامتی

سلامتی و سرگرمی

سرگرمی و ارتقا سلامتی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

 

افسردگی عمده

طبق گفته دکتر Hemlata Thackare، پزشک و متخصص زنان و زایمان و متخصص درمان IVF در گروه کلینیک زنان در شهر لندن، درد لگن یک وضعیت بسیار شایع است که بر روی 1 نفر از هر 6 زن، تاثیر بسیار زیادی می گذارد.

این وضعیت نه تنها باعث بروز ناراحتی می شود، بلکه می تواند بر روی کیفیت زندگی شما نیز اثرگذار باشد. دکتر Hemlata Thackare در این زمینه می گوید: درد لگن، دردی است که در قسمت زیرین شکم و یا لگن حس می شود. شما ممکن است دچار یک درد شدید و مداوم شوید که در بعضی مواقع می تواند آنقدر باعث اضطراب و درد شود که حتی کیفیت زندگی یک زن را تحت تاثیر خود قرار دهد.

در این مقاله، به برخی از شایع ترین علل درد لگن در زنان نگاهی می اندازیم.

دلایل عمده و رایج درد لگن

همانطور که ممکن است حدس بزنید، عادت ماهیانه یکی از دلایل بروز درد لگن در زنان محسوب می شود. بیشتر زنان در چند روز اول شروع دوره قاعدگی خود، که اصطلاحا گرفتگی قاعدگی یا درد پریودی گفته می شود، دچار درد لگن می شوند. برخی از زنان در زمان تخمک گذاری و در روزهای میانی سیکل ماهیانه خود، به درد لگن دچار می شوند. این دردها از لحاظ شدت و سختی، تفاوت بسیار دارند، ولی اگر بیشتر از چند روز به طول بیانجامند و درد قبل از شروع عادت ماهیانه آغاز شود، در این صورت می تواند با علائم دیگری مرتبط باشد و یا تاثیر مهم و قابل توجهی را بر روی زندگی شما بگذارد که در این حالت نیاز به بررسی دارند.

آندومتریوز

دکتر کارن مورتن، مشاور و متخصص زنان در این باره توضیح می‌دهد که یکی از اولین چیزهایی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر درد لگن مربوط به سیکل ماهیانه شما است و با درد شدید همراه می باشد و بر روی کیفیت زندگی شما ‌تاثیر می گذارد، در این حالت آندومتریوز می‌تواند زمینه ساز بروز این مشکل باشد.

آندومتریوز به حالتی گفته می شود که سلول هایی مشابه با سلول های غشاء رحم در خارج از بافت رحم رشد کنند. این بیماری نسبتا متداول است و بسیاری از زنان را تحت تاثیر خود قرار می دهد که می تواند باعث بروز درد شدید و تضعیف کننده ای شود. همچنین می تواند باعث ایجاد درد در بین دوره های عادت ماهیانه، آمیزش دردناک، خونریزی بین دوره های عادت ماهیانه و بروز مشکلات بارداری و نازایی شود. تشخیص این بیماری ممکن است کمی زمان ببرد و طول بکشد، چون نشانه ها و علائم می توانند مشابه شرایط رایج و متداول دیگری باشند.

طبق گفته پزشکان متخصص زنان و زایمان، تشخیص آندومتریوز به طور متوسط هفت سال و نیم طول می کشد و یا با 11 بار مراجعه به پزشک معالج، تشخیص داده می شود.

 آدنومیوز

وضعیت دیگری به نام آدنومیوز نیز وجود دارد. در بیماری آدنومیوز، بافت آندومتر (پوشش درونی رحم) به داخل ماهیچه رحم نفوذ می کند که اغلب تشخیص داده نمی شود. این وضعیت همچنین می تواند باعث گرفتگی قاعدگی طولانی تر از حد معمول، خونریزی شدید ماهیانه و موجب بروز درد در هنگام رابطه جنسی شود.

دیسک کمر

 بیماری التهاب لگن

در صورتی که درد لگن به سیکل ماهیانه مرتبط نباشد و برای اولین بار است که این نوع درد را تجربه می کنید، می تواند نشانه ای از یک بیماری عفونی مانند بیماری التهاب لگن (PID) باشد. بیماری التهاب لگن (PID) نوعی عفونت در اندام های تولید مثل یک زن است که بر روی رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها تاثیر می گذارد. درد مزمن لگن ممکن است با ترشحات و همچنین تب همراه باشد.

 بارداری

در صورت بارداری علل بروز درد لگن می تواند این موارد باشد: حاملگی خارج از رحم (درد حاد لگن که ممکن است با خونریزی واژینال همراه باشد)، سقط جنین، پارگی و ترکیدن کورپوس لوتئوم (جسم زرد) و زایمان زودرس.

 کیست تخمدان

درد در لگن یا شکم می‌تواند علامت وجود کیست تخمدان  باشد. کیست تخمدان عبارت است از توده های تخمدانی معمولاً خوش خیم که اغلب از نسج تخمدان تولید می شود و در بسیاری از موارد از فولیکول های سطح تخمدان سرچشمه می گیرد. در واقع کیست تخمدان از توده های کیسه مانندی که دارای یک جدار است و مقداری مایع ساده داخل آن جمع شده، تشکیل شده است.

به گفته متخصصان این کیست ها که یک بیماری بسیار شایع زنان هستند مربوط به سن خاصی نبوده اما با شروع سن باروری احتمال به وجود آمدن آنها بالا می رود و در سنین ۲۰ تا ۴۲ سالگی بیشتر دیده می شوند؛ پزشکان معتقدند دلیل اولیه پیدایش این کیست ها، اختلال در تخمک گذاری است که علت آن می تواند در خود تخمدان یا غیرتخمدانی باشد و در این موارد اغلب با درمان دارویی بیماری رفع می شود ولی با قطع شدن دارو مجددا عود می کند. دلیل دیگر، زیادی هورمون پرولاکتین (هورمون محرک تولید شیر در بدن) به علل مختلف است. کم کاری یا پرکاری تیروئید و سایر اختلالات هورمونی نیز می توانند باعث کیست در این ناحیه شوند.

دلایل دیگر

یکی دیگر از مسائل مرتبط با درد لگن این است که این بیماری می‌تواند چند وجهی باشد یعنی اینکه این بیماری، به تنهایی نمی تواند یک شرط برای بروز علائم باشد. درد معمولا می تواند ناشی از وجود مشکلاتی در مجاری ادراری، دستگاه تناسلی زنان، دستگاه گوارش و یا می‌تواند یک علت اسکلتی - عضلانی نیز داشته باشد، بنابراین باید همه چیز را در نظر داشته باشید.

علل دیگر بروز درد لگن عبارت هستند از فیبروئیدها، سندرم روده تحریک‌پذیر، سندروم احتقان لگن (واریس لگن)، عفونت‌ مجاری ادراری، آپاندیسیت و بیماری های التهابی روده از جمله بیماری کرون و کولیت اولسراتیو.

 عامل احساسی

تجربه داشتن درد لگن می‌تواند به واسطه بروز عواطف و احساساتی از قبیل استرس، اضطراب و افسردگی ایجاد شود. افرادی که از اختلال استرس پس از تروما (سانحه) در رنج هستند، اغلب در معرض خطر ابتلا به درد های مزمن می باشند که البته تشخیص و درمان آن را خیلی سخت تر می کند.

دکتر مورتون می‌گوید که اغلب روش لاپاراسکوپی  را برای زنان جوانی که به درد لگن مبتلا هستند، انجام می دهد. لاپاراسکوپی روشی است که در آن میتوان داخل شکم را به وسیله یک دوربین مشاهده کرد. دکتر مورتون می‌گوید: پیشاپیش به بیماران هشدار می دهم که باید خودشان را برای روبرو شدن با این واقعیت آماده کنند که چیزی پیدا نشود. او اضافه می کند که احتمالا چیزی بیشتر از آن چه که باید پیدا کنیم را به دست نمی آوریم. تعدادی از زنان به طور مکرر با درد لگن به بیمارستان مراجعه می کنند و این بسیار باعث نگرانی من می شود.

در حقیقت، تحقیقات بسیاری وجود دارد که نشان دهنده وجود مسائلی از قبیل سوء استفاده جنسی هستند که می تواند منجر به ایجاد درد لگن در زنان شود و این طور نیست که این موضوع برای آنها واقعی و ملموس نباشد، اما هیچ آسیب ‌شناسی زمینه ای قابل‌شناسایی نیست. دکتر مورتون توضیح می‌دهد که این زنان به یک برنامه عملی برای کاهش درد و همچنین به حمایت روانی نیاز دارند.

در رابطه با درد لگن چه کاری باید انجام دهید؟

اول از همه اینکه زنان باید برای سنجش اولیه و ارزیابی وضعیت خود، به ویژه در صورت وجود درد به مدت سه ‌تا شش ماه، تبدیل شدن درد به یک درد مزمن و یا تاثیر درد بر روی توانایی آنها در انجام فعالیت‌های عادی روزانه، به پزشک عمومی مراجعه کنند.

مقابله با هر گونه درد مکرر سخت و دشوار است و نوع درمان براساس شرایط و شدت درد، متفاوت و منحصر به فرد خواهد بود. درمان ممکن است شامل مصرف دارو، عمل جراحی، فیزیوتراپی، بلاک منطقه عصبی به منظور کاهش درد، روانشناسی، خود مدیریتی، استراتژی‌های مقابله ای و ترکیب هر یک از این موارد در مراحل مختلفی از زمان باشد.

زمان بروز درد، مدت زمان آن و آنچه که باعث تسکین درد می شود را یادداشت کنید و در زمان مراجعه به پزشک و در صورت بروز مشکل در تشخیص و یا مدیریت و مقابله با درد، این یادداشت ها را به همراه خود داشته باشید و درباره انجام سونوگرافی و حتی مراجعه به یک پزشک متخصص نیز از پزشک خود سوال کنید.

منبع: patient.info

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی